«Πάντα εκκαλύπτων ο χρόνος εις το φως άγει» / «Ο χρόνος αποκαλύπτει τα πάντα και τα φέρνει στο φως» - Σοφοκλής, 496-406 π.Χ.

18/4/12

OPERA FORUM – «ΠΡΟΑΓΩΝΕΣ» για την όπερα του Giuseppe Verdi, La Traviata


Το Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής, η Αναπτυξιακή Ροδόπης και ο Σύλλογος Φίλων Μεγάρου Μουσικής Κομοτηνής διοργανώνουν την Πέμπτη 19 Απριλίου 2012 στις 20:00 στο φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής Κομοτηνής στο πλαίσιο του προγράμματος ζωντανών μεταδόσεων από τη Μetropolitan Opera της Νέας Υόρκης, το καθιερωμένο πια Opera – Forum – «ΠΡΟΑΓΩΝΕΣ» για την τελευταία παραγωγή αυτής της σαιζόν La Traviata του Giuseppe...
...Verdi (Βενετία, 1853).

Ο Επ. Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. Γεώργιος Π. Τσομής, εισαγάγει το κοινό στη δημοφιλέστερη όπερα του Giuseppe Verdi. Ο δημιουργός της Τραβιάτα ύστερα από το Il Trovatore θέλησε να στραφεί σε μια ρεαλιστικότερη θεματολογία, μακριά από μεγάλα βιβλικά και ιστορικά θέματα. Ήθελε να μελοποιήσει μια ιστορία τολμηρή, σύγχρονη της εποχής του, να εμβαθύνει στους χαρακτήρες των ηρώων και έτσι να αποδεσμευτεί από τις περιοριστικές παραδόσεις της Ιταλικής Όπερας. Το κατάλληλο θέμα παρουσιάστηκε όταν διάβασε την Κυρία με τις Καμέλιες του Αλέξανδρου Δουμά υιού, ένα μυθιστόρημα που εκδόθηκε το 1848 και διασκευάστηκε σε θεατρικό έργο από τον ίδιο το συγγραφέα έναν χρόνο αργότερα. Στην Τραβιάτα (= η παραστρατημένη) εξιστορείται η ιστορία ενός συγκινητικού, αληθινού έρωτα και του τραγικού του τέλους, καθώς συντρίβεται από τις κοινωνικές συμβάσεις, αλλά και από το ίδιο το παρελθόν της ηρωίδας, η οποία ήταν εταίρα. Έτσι, η Τραβιάτα αποκτά κοινωνικό και φεμινιστικό απόηχο. Οι δύο τελευταίες όπερες του προγράμματος της ΜΕΤ έχουν αρκετά κοινά σημεία: Καταρχάς, η Μανόν, ως ένα από τα πιο ισχυρά θηλυκά πρότυπα του 18ου – 19ου αιώνα, είναι συχνά σημείο αναφοράς στο έργο του Δουμά υιού. Κεντρικές ηρωίδες είναι δύο παραστρατημένες κοπέλες που αγαπούν την άνετη και πολυτελή ζωή, αγαπούν και οι δύο έναν άντρα, ο πατέρας στέκεται εμπόδιο στον έρωτα αυτό, πεθαίνουν και οι δύο στο τέλος εξαντλημένες, ενώ ο αγαπημένοι τους επιζούν χωρίς να είναι σίγουρο ότι μπορούν στο εξής να φτιάξουν τη ζωή τους. Περισσότερο όμως από τη Μανόν η Τραβιάτα θεωρήθηκε το κατεξοχήν μελόδραμα και με την πάροδο του χρόνου έγινε μία από τις πιο πολυσυζητημένες ιστορίες αγάπης όλων των εποχών. Η χορευτική μουσική κατέχει εξέχουσα θέση στην παρτιτούρα της όπερας και η δραματουργική συμβολή της είναι μεγάλη.

Με απλό και εύληπτο τρόπο το κοινό θα γνωρίσει αυτό το μελωδικό έργο, τις συνθήκες παραγωγής και πρόσληψης της όπερας, το περιεχόμενό της με μουσικοδραματολογικές αναλύσεις και σχόλια συνοδευόμενα από ακροάσεις και προβολές χαρακτηριστικών σκηνών από την παραγωγή που θα προβληθεί από την ΜΕΤ.

Τέλος, θα δοθούν ερμηνευτικά σχόλια και πληροφορίες για τη σκηνοθεσία, τους συντελεστές και τους καλλιτέχνες της συγκεκριμένης παραγωγής.

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου