«Πάντα εκκαλύπτων ο χρόνος εις το φως άγει» / «Ο χρόνος αποκαλύπτει τα πάντα και τα φέρνει στο φως» - Σοφοκλής, 496-406 π.Χ.

6/6/12

Δικαιώματα των καταναλωτών έναντι των ινστιτούτων αδυνατίσματος και των γυμναστηρίων


Κάθε χρόνο τέτοια εποχή αυξάνονται οι καταγγελίες για τα ινστιτούτα αδυνατίσματος και τα γυμναστήρια. Το καλοκαίρι πλησιάζει και κάποιοι εκμεταλλεύονται την επιθυμία μας να «βγούμε στις παραλίες» με ωραίο σώμα. Έτσι, πιστεύουμε ό,τι υπόσχεση μας δοθεί και υπογράφουμε συμβόλαια με ινστιτούτα ή γυμναστήρια τα οποία συνήθως ανέρχονται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ. Αν αλλάξουμε γνώμη, είτε πριν αρχίσουμε τις επισκέψεις είτε μετά, τις περισσότερες φορές αντιμετωπίζουμε την άρνηση της επιχείρησης να ακυρώσει ή να διακόψει το συμβόλαιο. Μας δημιουργούν την εντύπωση ότι από στιγμή που υπογράψαμε ένα συμβόλαιο πρέπει να πληρώσουμε, είτε πάρουμε υπηρεσίες είτε όχι. Κι όμως, αυτό είναι ψέμα. Επειδή το καλοκαίρι πλησιάζει, οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουμε:

Σύμφωνα με την από 29-10-2007 Υπουργική Απόφαση Ζ1-1262, έχουμε τα παρακάτω δικαιώματα:


1. Στη σύμβαση η οποία υπογράφεται ανάμεσα στα γυμναστήρια και στους Καταναλωτές, πρέπει να αναγράφεται το όνομα, η επωνυμία, ο διακριτικός τίτλος, η πλήρης διεύθυνση, ο Α.Φ.Μ., η αρμόδια Δ.Ο.Υ., ο αριθμός μητρώου της επιχείρησης, το όνομα αυτού που υπογράφει τη σύμβαση από την πλευρά της επιχείρησης, ο αριθμός αδείας λειτουργίας της επιχείρησης, η χρονολογία και ο τόπος κατάρτισης της σύμβασης, η αναλυτική περιγραφή των υπηρεσιών, ο αριθμός και η διάρκεια των συνεδριών, οι δωρεάν υπηρεσίες, ο χρόνος παροχής των υπηρεσιών, η ολική επιβάρυνση του καταναλωτή με ανάλυση της αξίας κάθε υπηρεσίας, οι όροι πληρωμής, και το δικαίωμα υπαναχώρησης. Η σύμβαση δε, πρέπει να συνοδεύεται από έντυπο υπαναχώρησης.

2. Ο καταναλωτής μπορεί να υπαναχωρήσει αναιτιολόγητα εντός 30 ημερών, με την αποστολή γραπτής δήλωσης προς την επιχείρηση.

3. Ο καταναλωτής δικαιούται οποιαδήποτε στιγμή κατά τη διάρκεια της σύμβασης, να την καταγγείλει. Στην περίπτωση αυτή γίνεται εκκαθάριση των υπηρεσιών που παρασχέθηκαν, και αυτών που υπολείπονται. Επίσης, η επιχείρηση δικαιούται να παρακρατήσει ένα ποσό μέχρι 2,5% του υπολοίπου της σύμβασης, πέραν του ποσού που αντιστοιχεί στις ήδη παρασχεθείσες υπηρεσίες.

4. Τυχόν εκπτώσεις που συμφωνήθηκαν κατά τη σύναψη της σύμβασης, εξακολουθούν να ισχύουν και στην περίπτωση της καταγγελίας και διακοπής της σύμβασης.

5. Απαγορεύεται η είσπραξη οποιασδήποτε προκαταβολής που υπερβαίνει το 2,5% του συνολικού ποσού της σύμβασης, πριν αρχίσει η εκτέλεση της σύμβασης.

6. Εάν η πληρωμή της επιχείρησης γίνεται με πίστωση που χορηγείται από Τράπεζα, η υπαναχώρηση ή η καταγγελία της σύμβασης συνεπάγεται διακοπή πληρωμών για το μέρος των υπηρεσιών που δεν παρασχέθηκε.

7. Η επιχείρηση έχει υποχρέωση να επιστρέψει εντός των 30 ημερών τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, ή να απαλλάξει τον Καταναλωτή από τα ποσά που αναλογούν στο υπόλοιπο της σύμβασης.

Από τη υπογραφή της Υπουργικής Απόφασης, τα παράπονα και οι καταγγελίες των καταναλωτών για τις επιχειρήσεις αυτές άρχισαν να μειώνονται. Ενώ το 2002 βρισκόταν στην 1η θέση των παραπόνων κατέχοντας ποσοστό 24,22%, το 2011 υποχώρησαν στην 10η θέση κατέχοντας ποσοστό μόλις 2,30% (βάσει των στατιστικών στοιχείων του Κέντρου Προστασίας του Καταναλωτή).

Δυστυχώς όμως η εικόνα αυτή αμαυρώνεται από κάποια ινστιτούτα αδυνατίσματος που:

·        Αρνούνται να εφαρμόσουν τη νομοθεσία.
·        Αρνούνται να αποδεχτούν την ακύρωση της σύμβασης μέσα στην περίοδο υπαναχώρησης.
·        Αρνούνται να προβούν σε εκκαθάριση υπηρεσιών.
·        Παραπλανούν τους καταναλωτές με τον ισχυρισμό ότι η ακύρωση επιτρέπεται μόνον τις πρώτες 30 ημέρες ή δεν επιτρέπεται καθόλου.

Και επειδή το καλοκαίρι έφτασε, η Ένωση Καταναλωτών Ροδόπης, που δέχεται καταγγελίες στο τηλέφωνο  25310 35222, με ανακοίνωσή της:
·        Καλεί τους καταναλωτές να μην παρασύρονται από δώρα, λαχνούς κ.λπ. Αν θέλουμε να αδυνατίσουμε ή να περιποιηθούμε τον εαυτό μας, το κάνουμε με δική μας σκέψη και απόφαση.

·        Καλεί οι καταναλωτές να μην αποδέχονται παραβίαση του νόμου και των δικαιωμάτων τους, και να καταγγέλλουν τις περιπτώσεις αυτές.

Καλεί την Πολιτεία να εποπτεύει την αγορά, να συνεχίσει να επιβάλλει κυρώσεις, ακόμα και κλείσιμο επιχειρήσεων, και να δημοσιοποιεί τα ονόματα των ινστιτούτων που παρανομούν ώστε να προστατεύονται οι καταναλωτές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου